Nutriția și sănătatea orală

piramida alimentara

Am scris anterior despre efectul tulburărilor de nutriție asupra dinților. Revenim cu informații despre cum trebuie să ne hrănim cu efecte pozitive și asupra sănătății orale.

Un regim alimentar dezechilibrat este un factor de risc major în dezvoltarea plăcii dentare și apariția diferitelor afecțiuni orale, precum: cariile, inflamațiile gingivale, demineralizarea suprafeței smalțului dentar

Regim alimentar echilibrat

Pentru a adopta o dietă sănătoasă, este recomandat consumul a cinci fructe și legume pe zi, a trei produse lactate pe zi, dar și  alimente care conțin amidon, carne slabă, carne de pasăre sau pește, o dată sau de două ori pe zi. Se recomandă evitarea produselor bogate în grăsimi, a dulciurilor, a băuturilor carbogazoase și a alcoolului.

Fructele și legumele proaspete sunt ideale pentru sănătatea orală pentru că stimulează producția de salivă, care este necesară pentru menținerea sănătății dinților. Saliva ajută la scăderea acidității ( acidul contribuie la apariția cariilor), dar și la îndepărtarea resturilor de mâncare dintre dinți.

Pentru un regim de viață cât mai sănătos este foarte importantă și hidratarea, fiind recomandat consumul a doi litri de apă pe zi.

Substanțe nutritive importante pentru sănătatea dinților

Există anumiți nutrienți care au un efect protector asupra țesuturilor dentare, cu rol și în prevenția afecțiunilor orale.

  • Vitamina A: se găsește în brânză, unt, ouă, morcovi, ficat de porc, ficat de vită, spanac
  • Vitamina E: se găsește în uleiurile vegetale, cereale, nuci, alune, migdale, broccoli, avocado
  • Complexul de vitamine B: aceste vitamine sunt prezente în special în lapte, produse lactate, carne de curcan, de pui, fasole, ouă
  • Vitamina C:  se găsește în citrice, pătrunjel, brocoli
  • Proteine: prezente în special în carne, ouă, ciuperci și în carnea păsărilor de curte
  • Minerale și oligoelemente pentru dinți sănătoși
  • Fluorul: este adus în organism de apă, sare fluorurată, lapte, fructe de mare
  • Calciu: se găsește în lapte și produse lactate, semințe de chia, brocoli, migdale
  • Fosforul: prezent în produse lactate și carne, usturoi, semințe de floarea-soarelui
  • Magneziu: se găsește în legumele verzi, carne de pasăre, ouă, nuci, ciocolată, iaurt, pește gras, soia
  • Sodiu: se găsește în  carne, ouă, produse lactate, morcovi, țelină, pește
  • Potasiul: prezent în cele mai multe surse alimentare, printre cele cu o cantitate mare de potasiu fiind lintea, ciupercile, nucile, caisele, anghinarea, cartofii

Alimentația sănătoasă trebuie să fie asociată si cu o igienă orală corectă. Ar trebui ca fiecare dintre noi să ne spălăm pe dinți de cel puțin două ori pe zi. Folosirea aței dentare și a apei de gură este, de asemenea, indicată. La toate acestea se adaugă și consultul stomatologic, cel puțin o dată pe an, pentru depistarea din timp a unor eventuale carii, dar și pentru un detartraj profesional.

Lasă un răspuns

Fii primul care comentează!