Genetica și cariile

carie dentara

Cariile dentare reprezintă una dintre cele mai frecvente afecțiuni cronice din lume. Multi spun că de vină pentru aparitia lor sunt dulciurile și igiena dentară precară, însă și factorul genetic are un rol în ceea ce privește apariția cariilor.

Dacă te-ai întrebat vreodată de ce unii oameni mănâncă bomboane și beau băuturi acidulate în mod constant, dar nu fac carii, iar tu nu faci astfel de excese și respecți toate regulile igienei orale, însă ai carii, răspunsul ar putea fi în genele tale.

Potrivit studiilor, aproximativ 60 la sută din cariile dentare implică factori genetici. Deși este încă un domeniu relativ nou de studiu, este clar că genetica și apariția cariilor dentare sunt strâns legate între ele.

Genetica și cariile

Persoanele care au pofte de dulce mai des au tendința de a face carii dentare mai des.

Factorii genetici determină capacitatea fiecărei persoane de a simți gustul alimentelor, fiecare le percepe în modul său. Studiile au demonstrat că persoanele care au o varietate mai mare în a percepe gustul sunt mai putin susceptibile de a dezvolta carii dentare. Motivul pentru această conexiune este încă necunoscut, de aceea se vor mai face studii suplimentare.

Smalțul arată predispoziția la carii

Știai că gradul de rezistență a smalțului dinților unei persoane este determinat de gene? Oamenii de știință spun că oamenii care au smalțul dentar mai moale sunt mai vulnerabile la bacterii, acizi și alți factori care duc la apariția cariilor dentare. De aceea sunt recomandate sigilările dentare, care se pot face în copilărie.

Ca să ai dinți sănătoși, ai nevoie de calciu, potasiu și alte minerale esențiale, care mențin sănătatea smalțului.  Nu este suficient să consumi alimente bogate în aceste minerale, ci și ca saliva să aibă puterea de a metaboliza acești nutrienți, ca să poată fi utilizate în mod corespunzător. Genele determina eficiența și puterea  salivei.

În cazul în care genele tale indică o predispoziție la carii, este important să ai o igienă dentară ca la carte. Astfel, periajul trebuie să fie făcut de trei ori pe zi, cel puțin două minute. Ața dentară trebuie utilizată cu regularitate, iar medicul stomatolog ar trebui să te consulte de două ori pe an, de rutină. Evită băuturile care conțin zahăr și fumatul.

Etichetat cu